mandag, november 22, 2010

Blogging og denslags..

Det er godt å se at det fortsatt er noen som er innom bloggen, til tross for laber innsats fra min side i det siste. Noe skyldes at jeg har vært syk med lungebetennelse og sykemeldt fra jobb. Noe skyldes også at jeg har mistet litt gnisten til å blogge. I utgangspunktet blogger jeg for min egen del, fordi jeg elsker å skrive og fordi jeg gjennom bloggen blir kjent med andre og kommer over blogger som inspirerer meg på en eller annen måte. Enten det er gjennom klær, foto, mat eller interiør. Jeg er oppe i over 200 blogger jeg følger på Google Reader, og det er hovedsaklig blogger jeg har kommet over gjennom å ha en blogg selv.
Men jeg har ingen tanker om å gjøre penger på bloggen med det første. Det er stadig diskusjon i media om dette, senest idag, om det er etisk osv når bloggere tjener så mye penger på å annonsere for butikker og produkter, og måten de blir sponset på.

En kjent blogger postet dette for en stund siden på bloggen sin, med oversikt over hva hun får sponset som toppblogger:
  •  Jeg har to hudpleie sponsorer, som gir meg gelenegler og behandlinger når jeg måtte ønske.
  • Frisørsponsor. Farging og klipping av hår, samt styling og extensions.
  • Jeg har fast sminke, parfyme og hårprodukt sponsor.
  • Hotell og fly sponsor. Både i inn og utland.
  • Restaurantsponsor. Sykt, men sant. På diverse steder både spiser og drikker jeg grats.
  • Veske, klokke og sko sponsor. Trenger jeg nytt, mailer jeg de.
  • Klær. Samarbeider bla med H&M, gina tricot og sikkert seks andre nettbutikker som gir meg gratis klær.
  • Rette og krølltang sponsor. Merket GHD sponser meg når nye modeller kommer ut.
  • Interiørsponsor.
  • Drikkesponsor. Kjøleskapet mitt blir fylt opp med sunnhetsvann en gang i måneden.
  • Treningsstudio og sunnhetskost. Trener gratis, også med PT om jeg skulle ønske det.
  • Speilrefleks og digitalkamera sponsor.
  • iPhone, laptop og internett sponsor.
  • Underholdnings sponsor. Om jeg f.eks vil lage en gøy bursdagsfest eller oppleve noe spennende.

Når jeg leser dette kjenner jeg at jeg nesten blir litt kvalm. Det er omtrent ingenting igjen som ikke er sponset. Og dette er hverdagen til etterhvert ganske mange bloggere. Selv om mange mener de kan gå god for mye av det de reklamerer for på bloggen, kan jeg ikke annet enn å tenke at det meste er utrolig falskt! Hvem sier vel nei takk til å få 7000 kr for å nevne et produkt på bloggen, uten å egentlig ha prøvd det eller like det? Jeg sier ikke at alle gjør det, men jeg er blitt veldig kritisk.
 
Er det greit at bloggere er så til de grader sponset? Og hvor ekte blir egentlig da bloggen de skriver?
 

31 kommentarer:

Anonym sa...

Jo mer sponsing som ligger i bloggen jo mer grunn er det jo til å spørre hvorfor en blogger? Og positiv omtale av et produkt er jo ikke mye verd når du vet at bloggeren selv er sponset av leverandøren.

Rosa sa...

Heisann!

Da jeg leste Magasinet i Dagbladet for litt over en uke siden, tenkte jeg det samme som deg.
Det får jo være opptil enhver hvordan de velger å løse dette, men jeg vil iallefall ikke ha restriksjoner på hva jeg kan skrive om. Min blogg, mine tanker! :-)

Håper du har blit frisk igjen nå, og hvis ikke: masse god bedring!

Klem, Rosa

Anonym sa...

Dette er faktisk første gang jeg besøker bloggen din. Kjempe fin blogg, kommer nok snart igjen:)

Lillesmurf - Kari sa...

Godt skrevet :)

SV: Nei det gjør ikke det, så som du sier vi vet jo ingenting.. Dette kan også for alt vi vet være en spøk, men morsom historie da :)

Lillesmurf - Kari sa...

SV: :) Ja det blir nok veldig uvant i starten, men er forberedt på det.. :) Jeg har nå fylt ut papirer så er bare å vente på godkjennelsen nå :D

Aha.. Er det da man må ha underskrift ja :P Morten har også "fredet" etternavn, men bra jeg slipper å skaffe underskrifter :P

Ja det er veldig tungvint. Mormor var sjokkert over at jeg ikke skulle bytte navn, men hun ble veldig glad i går når jeg fortalte at jeg hadde bestemt meg for det :P

Regine sa...

Tja, eg hadde ikkje sagt nei takk om eg fikk tilbudet for å sei det sånn.. og eg ser jo at sjølv om store bloggere er sponsa med produkt og greier er det ikkje alltid at terningkasta på testene av forskjellieg produkt er like gode. Klart det blir masse flaske greier, men noken skriver jo det dei faktisk meiner også.. ein må sjølv avgjøre om ein vil stole på alt det dei skriver.. eg har kjøpt mange produkt som er blitt anbefalt, og har alltid vært ganske fornøyd også.. Eg er for det eg, har sjølv fått eit par produkt gratis, men har jo vært ærlig i testene og skrive ka eg syns :) så får ein bare håpe at andre gjør det også..

Lillesmurf - Kari sa...

SV: Its done ;) Laget en kategori som heter Iphone ;) Tror jeg har lagt over det meste dit i hvert fall :D

Regine sa...

Sv: Tusen takk fine du :)

Lillesmurf - Kari sa...

Håper du kommer tilbake for fullt <3

SV: Tusen takk <3

Lillesmurf - Kari sa...

SV: Tusen takk :)

Lillesmurf - Kari sa...

SV: Tusen takk Kristine Marie :) God du er :)

Lillesmurf - Kari sa...

Godt nyttår søta :D

SV. Ja den bloggen er kjempe fin <3 Han kan virkelig ta bilder.

Lillesmurf - Kari sa...

SV: Tusen takk søte du ;) Liker det veldig godt selv!

Lene sa...

jeg syns ingenting om bloggere som reklamerer for et produkt de aldri har prøvd. Jeg har bloggen for min egen del, og ikke for å ha det som jobb, for jeg har en fulltidsjobb som gir meg lønn. Har blitt kontaktet noen ganger ang. relamering av sminke for noen hundre lapper, men jeg takket nei og sa jeg ville heller ha sminke enn penger, på den måten kunne jeg prøve produktene selv og gi min mening, og hva jeg syns. men da takket firmaet nei. hehe:)
Var ikke mye igjen på den listen som kunne blitt sponset nei, da er jo alle hverdags kostnader dekket. høres litt to good to be true, men det er nok så galt hos noen..
Jeg føler personer som tar i mot så mye, og reklamerer for det kun for å tjene penger mister stor troverdighet, og ikke minst verdighet. de bør heller skaffe seg en jobb og tjener ordentlig penger, på noe de har jobbet for, ikke noe de får kastet opp i fanget. men det er min mening da:)

Lillesmurf - Kari sa...

SV: Hmm... Ikke bra, men jeg har allikevel forventninger ;) Hehe. Elsker liksom disse filmene.. Nå skal det jo sies at alle filmatiseringer er ikke en dirkete kopi av bøkene. Noen bruker det jo bare som inspirasjon og det er jo også greit ;)

Lillesmurf - Kari sa...

SV: Jeg så OTH episoden torsdag morgen.. :) Er så redd noe skjer med Nathan nå.. Hva tror du?? :/

Lillesmurf - Kari sa...

SV: Jeg er kjempe spent på neste episode selv, men må si det er utrolig skuffende om han faktisk dør i siste sesong.. Det blir litt for dumt i mine øyne.. Hehehe.. Men er nok bare fordi jeg ikke vil det skal skje ;)

Lillesmurf - Kari sa...

SV: Veldig god bok. Anbefaler den på det sterkeste <3

Lillesmurf - Kari sa...

SV: Jeg er også veldig glad for at det ikke var Nathan :) Men så spennende da.. Gleder meg allerede neste torsdag ;)

Lillesmurf - Kari sa...

SV: Tusen takk Kristine Marie :) Veldig fornøyd selv også :D

Lillesmurf - Kari sa...

SV Jepp den kommer veldig snart og jeg gleder meg som en unge :D Hva? Er det den siste Veum filmen?? :( Så kjipt.. Elsker alle jeg :D

Lillesmurf - Kari sa...

SV: Jeg også ;) Må kjøpe meg ett par til neste gang jeg skal til London, les juli ;) Vesken kjøpte jeg på New look ;)

Lillesmurf - Kari sa...

SV: Ja han er råkjekk ;) Og Floberg er fantastisk ;)

Lillesmurf - Kari sa...

Er du helt ferdig med å blogge søta??? :/

SV: Ja bloggen til Regine anbefales VELDIG <3

Lillesmurf - Kari sa...

SV: Humoren mellom Varg og Hamre kom veldig godt frem i denne filmen ja :)
Hva lurer du på om bacheloren da? Jeg kan selvsagt skrive et innlegg om den ;)

Lillesmurf - Kari sa...

SV: Tusen takk :) Ja tiden går veldig fort. Ingen tvil om det.. Koselig, men skummelt :)

Lillesmurf - Kari sa...

SV: Lykke til med eksamen <3

Regine sa...

Hei :)
Takk for så mange fine kommentarer!!

Sv: Takk!
Eg bruker Olympus Pen E-PL1 :)

Kristine Marie sa...

Heihei! Snublet over bloggen din å ble sittende å lese. Hehe ;-)

Hilsen fra Kristine Marie 24 år (nei jeg tuller ikke;-)

Jorunn sa...

Jeg er litt enig med deg, men, men... man kan jo tenke hva man hadde gjort selv. Hvertfall jeg som er student!
Men det er ganske sykt hva bedrifter gir kunn så man skal skrive om de...

My Dream sa...

Jeg blogger, men er ikke sponset.... hadde jeg vert sponset hadde jeg velgt de leverandørene og de produktene som jeg liker... :) ikke som jeg blir betalt for å "like"...
Fin fin blogg du har :)

Klems Diana

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails