mandag, mai 31, 2010

Steikende soling

Jeg har skrevet mange innlegg om at jeg bor i paradis, at sola skinner hver eneste dag og alt det der. Og jeg bor virkelig i pardis når det gjelder klima og antall soldager i året. Men idag er det akkurat en måned til vi setter oss på toget i Sør-Frankrike med flyttelasset i bilen og vender nesa hjemover. De aller fleste jeg treffer for tiden spør om når vi skal dra og snakker om at nå er det ikke lenge igjen.. Jeg har fortsatt ikke begynt å pakke enda, så for meg føles det ikke så snart som alle skal ha det til. Men det er klart at jeg tenker å utnytte den tiden vi har igjen her på Costa Blanca.  

Det innebærer naturlig nok en god del soling. Men i moderate mengder så klart. Dette er nemlig dagens temperaturmåling kl 10.47..

Måleren står selvfølgelig i skyggen slik den skal, og allikevel måler den over 30 grader. Det er ganske varmt. Og det betyr at det i sola er langt over 40 grader. Og 40 grader steikende sol på kroppen betyr fort svidd hud, spesielt da solstrålene er ekstra sterke så nærme ekvator. Da er det en ting som gjelder, og det er å bruke god beskyttelse!

Jeg smører meg veldig mye og veldig ofte. Det gjør at huden min kanskje ikke er like brun som mange andres fordi det tar lenger tid å få samme farge, men til gjengjeld er jeg mye mindre utsatt for hudkreft og rynker i ung alder. Du kan faktisk se på folk om de bruker solkrem eller ikke, og det sier ganske mye om hva vi utsetter kroppen vår for!

Jeg håper på å leve til jeg blir gammel. Det tror jeg de aller fleste gjør. Og skal man bli gammel, betyr det at man må spille på lag med både kroppen og huden sin. Det er tross alt i den samme kroppen og huden man skal bo hele livet. Så med andre ord, ta godt vare på den!

Jeg smører meg aldri med mindre enn faktor 15 på kroppen og 25 i fjeset. I det siste har jeg faktisk økt til 20-30 på kroppen og 55 i fjeset. Jeg er enig i at en sommerbrun kropp er fint, men for enhver pris? Jeg er helt enig med Monique og det hun skriver dette innlegget.

Love the skin you're in! Og ikke minst ta godt vare på den, du skal tross alt bo i den resten av livet!

1 kommentarer:

Inger-Lynn Myre sa...

Jeg som hudpleier må si at det er utrolig viktig å ta vare på huden! Spesielt i sola! Smøring er veldig viktig!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails