fredag, mai 14, 2010

Shoppingjungelen del 2 - Underholdning

Det er tid for å fortsette på serien "shoppingjungelen", som jeg tidligere har skrevet om i dette innlegget. Da tok jeg for meg sminke og ulike nettbutikker som selger dette. Idag er det underholdningen som skal for tur. Norske bokhandler er ikke akkurat billige når det gjelder bøker, cd'er og filmer. Derfor sverger jeg til internett når jeg skal handle slikt.

De siste årene har jeg faktisk også handlet alle pensumbøkene mine på nett. Jeg har spart tusenvis av kroner, i motsetning til å gå i en vanlig bokhandel, så her er mine tips til gode nettbutikker for underholdning.

Underholdning
Min favorittbutikk som jeg stort sett bestiller alt av underholdningsartikler fra, er engelske Play.com. De har et enormt utvalg når det kommer til filmer, musikk, elektroniske artikler, tv-serier, bøker, ja you name it. De leverer fraktfritt til Norge og sender bestillingen din i separate pakker slik at du ikke kommer over 200-kronersregelen for toll, og bare det i seg selv sparer deg for unødvenige utlegg som fort kan koste litt. Det eneste minuset med denne nettbutikken må være at de ikke har sporing på pakkene, slik at du ikke kan kontrollere hvor pakken er til enhver tid. Dette er det dog få nettbutikker i utlandet som har. Anbefales uansett på det aller høyeste.

Haugenbok er en annen stor favoritt. Jeg skrev en mail til dem i vår hvor jeg fortalte hvor fornøyd jeg var med servicen deres, hvor mailen endte opp som oppmuntring til de ansatte på pauserommet. Hehe. Det er her jeg handler pensumbøkene mine, påskekrimmene og sudokubøkene. Haugenbok leverer også fraktfritt på bestillinger over 198 kr, og har ekstremt raske leveringer. Jeg fikk en stor pakke med bøker levert hit til Spania bare 4 dager etter bestilling, og det var til og med en helg imellom! De har også ulike muligheter for å betale når stipendet kommer eller på faktura, alt etter hva som passer best. Nevnte jeg at de har et enormt utvalg og salg på bøker som er eldre enn 1 år gamle?

Det er ellers få nettbutikker som kan konkurrere med de utenlandske når det gjelder underholdning, men jeg kan jo nevne CDON, som er en av de største i skandinavia. CDON har gode tilbud innimellom og har gjerne dealer på at når du handler for over 198 kr får du en dobbel dvd til kun 69 kr osv. De har et godt utvalg, men er ikke like billig som f.eks play, og tar 29 kr i frakt.

Den siste siden jeg vil anbefale er selvfølgelig Amazon. De har et utrolig utvalg og ligger også lavt i pris. Amazon har derimot frakt, som varierer etter hvor mye det du bestiller veier osv. Her må du også passe på grensen for toll dersom du bestiller tollpliktige varer, da de ikke tar hensyn til dette i pakkingen. Så med andre ord, pass på.

Som de fleste vet er dvd'er, cd'er og de fleste elektroniske artikler, tollfrie. Samme med sko, vesker og solbriller. Men dersom du er itvil om det du handler på nett er tollpliktig, sjekk ut tollvesenets sider. Det kan også være lurt å sjekke tollvesenets omregningskalkulator slik at du ikke får en supersmell når du må hente pakken på posten.

Priseksempel:
DVD - The Proposal (2009)

Play - 51 kr levert
CDON - 208 kr levert
Amazon - 60 kr levert
Haugenbok - har naturlig nok ikke denne

De utenlandske nettbutikkene har et større utvalg og nye filmer faller derfor raskere i pris enn i Norge, som det er lett å se på priseksempelet her. Denne filmen kom ut tidligere i år og er allerede en av de billigste å få tak i på både Play og Amazon. Så nok en gang står utenlandske nettbutikker høyest på lista på både utvalg og pris, denne gangen på underholdning. Happy shopping!

Og ikke glem at både Play og Haugenbok gir kickback!

0 kommentarer:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails