tirsdag, desember 15, 2009

Tradisjoner

De siste månedene som vi har bodd her i Spania har vi opplevd utrolig mye. Vi har fått gjort ting som vi aldri ville fått gjort ellers, og det har fått meg til å tenke. Jeg har nesten begynt å angre litt på at jeg ikke har gjort mer de siste årene. Vi lever idag og vi vet ikke hvor lenge vi har igjen. Med den tida jeg har nå vil jeg benytte muligheten til å gjøre ting jeg har lyst til, gjøre noe for andre og sammen med andre. Oppleve, reise og utforske andre deler av verden og det nærmiljøet vi bor i. Skape minner man kan huske i mange år etterpå. Som for eksempel da jeg og Elisabeth var på konsert i juni eller da jeg, Janne, Inger-Lynn og Anne Jorunn hadde fotosession i 5 timer og tok over 1500 bilder. Med andre ord nyte livet!

I vår familie har det vært tradisjon for å ikke bruke penger på noe som helst, så vi har gjort lite av noen ting egentlig. En dårlig kultur og tradisjon etter min mening. Jeg er i en situasjon der jeg er i starten av et liv med nye tradisjoner, men også bevaring av gamle tradisjoner. Hva vil jeg ta med videre, og hva vil jeg skape nytt?
Dette har ikke nødvendigvis noe med juletradisjoner å gjøre altså. Men i det siste har jeg tenkt litt på hvilke tradisjoner jeg ønsker å skape for meg selv, venner og familie i årene som kommer. Det sies at en av definisjonene på en tradjson er noe som er blitt gjentatt 3 ganger eller mer. Og selvfølgelig ikke alt trenger å koste noe heller.

Jeg kunne blant annet tenke meg å :
- dra på juleshopping til en storby før eksamensstria begynner i desember med venninnene
- arrangere bakedag før jul med vennegjengen
- fortsette på vår fantastiske tradisjon med vannsprederfest i juli
- gå på julekonsert
- dra på hyttetur med vennegjengen iløpet av vinteren
- fortsette på tradisjonen med å dra til sydligere breddegrader med torsdagsgjengen
- grillparty på terrassen med en salig mix av folk i august

Kanskje jeg rett og slett skulle samle sammen alle tradisjonene og ha en for hver måned i året?

Konklusjon. Jeg angrer på at jeg ikke har gjort flere ting mens jeg hadde muligheten. Kastet meg på en konsert her og der, brukt tid sammen med venner som er her bare på ferie og ikke minst brukt kameraet mer flittig slik at minnene varer enda lenger..

3 kommentarer:

Anonym sa...

Spennende og gode tanker! Og alt trenger ikke koste så mye penger. Det er jo hvordan vi selv verdsetter opplevelser og erfaringer som bestemmer deres verdi for oss.
Gjerne flere tradisjoner, men ikke flere enn at det er rom for å utnytte den muligheten som plutselig bare dukker opp...

Kristine Marie sa...

Så sant så sant. Vise ord du legger igjen her på bloggen.. :-)

Inger-Lynn Myre sa...

helt enig med at en tenker mye på hvilke tradisjoner en skal ta vare på og vilke en vil fornye.. Jeg tenker også en del på det.. og jeg tenker på hva jeg vil at meg og stig skal ta med oss videre ilivet og en dag hva vi vil gjøre med våre barn. Det er kjempe spennede med denne tiden som ung gift og skule fine ut at hva en vil her ilivet.. jeg er helt ening med at en må oppleve ting her i livet,ikke bare sitte inne å sture.. ut å oppleve ting! Det er det som jeg syntes er så bra med å bo i oslo,at det er noe nytt,skjer mye mer der en her i kr,sand.. det er en stor by med mange overalskelser rundt gjørnet! Og jeg merker også at det er vedlig godt å ha kr,sand litt på avstand.. Merker det er godt å leve litt for en selv uten så mye familie og mas rundt seg. Men for all del inimellom savner jeg det litt,å ha familien så nær.. men det er jo det som gjør det så koselig å komme hjem!! Det er utrolig koselig!!!

er sååå med på alle tradisjoner med vennegjengen og venniner!! Vi må virkelig ta vare på de!!! Det er lett å gleme når alle er så spredt rundt.. men da blir det mer viktig å sette faste tradisjoner som julebakedag,lagedag osv :)

Kjempe bra innlegg,gøy å høre hva du tenker ;)

Klem <3

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails