tirsdag, mars 09, 2010

Engasjer deg

Det er mye som opptar tiden min i disse dager. Etter blant annet å ha bodd et halvt år i et land som Spania, som er det ultimate sko, klær og dilldall-paradiset, er jeg blitt stadig mer interessert i hva som skjer når det gjelder mote- og klesfronten. Jeg følger med på ulike motebloggere som Monique og Ulrikke Lund, og blir stadig inspirert til å leke meg litt med både klær, hår og sminke. Man kan kanskje være skeptisk til de såkalte "rosa-bloggerne" som mange mener er overfladiske, men det er allikevel mange av disse som har bein i nesa og som ønsker å bruke statusen sin gjennom bloggen til noe meningsfylt. Noe blant annet Ulrikke gjør i dette innlegget hvor hun forteller om sin tur til Kenya for Kirkens Nødhjelp. Superbra!

Jeg kan overhodet ikke skryte av at jeg er veldig aktivt engasjert i hverken miljø eller politikk. Men jeg velger å tro at jeg gjør det jeg kan med mine midler og min tid for å hjelpe andre. Selv om man selvfølgelig alltid kan gjøre noe mer. Selv om jeg som student eller nå som ettåring ikke har de store inntektene, opplever jeg stadig at det likevel lønner seg å tenke på andre fremfor seg selv.

Jeg har lenge vært hjertevenn og gir månedlig et beløp på avtalegiro til Strømmestiftelsen. Bildet av de to hjertevennbarna Irene og Jhoan henger på oppslagstavlen i stua og minner meg hver dag om at lille meg fra Norge kan gjøre en stor forskjell i livet til noen barn på andre siden av jordkloden.

Jeg gir også et beløp i måneden til Strømmestiftelsens Fattigdomsbekjemper som arbeider for å jobbe langsiktig med utdanning og mikrofinans til verdens fattige. Utdanning er nøkkelen til alt, og gir unge mennesker sjansen til å bli sjef i eget liv. Disse blir gitt et mikrolån, som gjør at de selv kan hjelpe seg ut av fattigdom ved å skaffe seg en sikker inntekt for fremtiden.

Ikke nok med det, men idag har jeg også meldt meg inn i Changemaker, som er Kirkens Nødhjelps ungdomsorganisasjon. For bare en 50-lapp er du med i kampen om en rettferdig verden for alle mennesker, uansett hvilken verdensdel de bor i.  

Jeg vet at Strømmestiftelsen gjør en heidundranes jobb og bruker svært lite penger på mellomledd, slik at det du faktisk gir kommer dit det skal. Derfor kan jeg varmt anbefale å støtte Strømmestiftelsens arbeid. Men det finnes mange andre organisasjoner som du også kan støtte. Dersom du ønsker å bli hjertevenn eller støtte fattigdomsbekjemperen med et valgfritt beløp kan du trykke på linkene under. I tilegg er det jo en superbonus at samtidig som du støtter en god sak, får du penger igjen på skatten..
 
Du kan være med å gjøre en forskjell! Eller som det også er blitt sagt; Et lys brenner like godt, selv om du tenner andre med det..
 
 
Bli Hjertevenn!

(Bilder er gengitt etter godkjennelse av Strømmestiftelsen.no)

0 kommentarer:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails